Siirry pääsisältöön

Erityisherkkä tilittää

On vaikea sanoa mikä hämmentää eniten, se että minä avaan suuni, se että muistan ihmisten menneet puheet niin sanatarkkaan vai se että muistan myös sen mitä ei koskaan ole sanottu, mutta mitä on tarkoitettu.

Anja Snellman: Antautuminen. Wsoy 2015. 325 s.

En ole varma, mitä ajatella Anja Snellmanin tänä syksynä ilmestyneestä, erityisherkkyydestä kertovasta romaanista Antautuminen. Listaan  hyvät ja huonot puolet. Aloitetaan kuitenkin muutamalla huomiolla.

Antautuminen  on puheenaiheromaani. Sen aihe on helposti lähestyttävä, inhimillinen ja kaiken lisäksi muodikas - vai pitääkö pikemminkinkin sanoa - ajankohtainen? Yhdysvaltalaisen Elaine Aaronin lanseeraama erityisherkkyys-termi on levinnyt kiitettävää tahtia Suomessakin.
Romaani vetoaa kirjoista netissä eniten keskustelevaan ryhmään, 30-50-vuotiaisiin naisiin. Kirjablogeissa romaani on herättänyt melko runsaasti keskustelua. Kiinnostavaa on se, että Snellman on osallistunut tähän keskusteluun itsekin.
Puheenaiheromaani Antautuminen on siksikin, että romaanin suurin täky tuntuu olevan sen aihe, ei kaunokirjallinen ominaislaatu.

Jälkimmäistä haluan kuitenkin pohtia. Vaatii nimittäin paljon hyvää tahtoa sanoa Antautumista hyväksi kaunokirjallisuudeksi. Se ei toki tarkoita sitä, ettei romaani ole lukemisen arvoinen tai ettei sillä ole muita ansioita.

Antautuminen on autofiktiota. Snellman riisuu kaunokirjalliset naamiot ja kirjoittaa itsestään. Hän  pyrkii ymmärtämään menneisyyttään ja kokemuksiaan. Tuota kokemista leimaa ulkopuolisuuden tunne. Romaanin kolmellasadalla sivulla tämä tunne tuodaan perusteellisesti esiin.
Ylenmääräinen herkkyys eristää kertojaminän toisista ihmisistä. Romaanin Anja ajautuu erilleen ystävistään ja sitten perheestään. Hän saa milloin oudon, milloin ujon tai hankalan, vaikeasti käsitettävän ihmisen maineen.
Ristivalotus julkisuuden kirjailijapersoonaan on kiinnostava.  Tuollaisiako sisäisiä kamppailujako suorasanaisena ja rohkeana televisiopersoonana tunnettu Snellman on käynyt?

Sitten romaanin ansioon. Vaatii hieman ponnisteluja päästä kirjan ilmeisen Anja-tason ohi, mutta  kannattaa yrittää. Antautumista ja Snellmanin tarinaa voi lukea inhimillisen ymmärryksensä laajentamiseksi. Olisivatko ihmiset empaattisempia toisiaan kohtaan, jos tietäsivät millaisia hiljaisia taisteluita kukin naamioidensa takana käy?

Sitten syyt miksi en pitänyt Antautumisesta. Teos ei pyri ymmärtämään maailmaa, kasvattamaan siitä tietoa tai tarjoamaan siihen uusia näkökulmia. Antautuminen on terapiakirjallisuutta. Minuus tulkitaan psykologisen termin kautta ja tarjoillaan lukijalle sellaisenaan. Erityisherkkyys-termistä tulee omaelämäkerrallisen tulkinnan katharsis, kaikenselittävä nimittäjä.
Tämä riistää lukijan ilon. Hyvä romaani jättää lukijan yksin ja antaa vastuuta. Se tekee jonkin paljastuksen, jonka lukija joko huomaa tai ei huomaa. Antautumisessa lukijan vapaus on joko samastua tai olla samaistumatta kertojan terapeuttiseen vapautumisen kokemukseen. Se on yhden totuuden romaani.

Monitulkintaisten, kerroksellisten tarinoiden ystäville romaanin loppu tuntuu liian helpolta. Romaanin Anja-kertoja selittää itsensä tyhjiin. Mielestäni ratkeamattomat ristiriidat ja kompleksit ovat kiinnostavampia. Parnassossa hiljattain olleessa Karl Ove Knausgårdia käsittelevässä jutussa kysyttiin, mitä muuta omaelämäkerrallinen projekti ylipäätään merkitsee kuin kirjailija-kertojan pyrkimystä korjata ja parantaa menneisyyden tuhot ja haavat. Seuraavaksi haluan lukea omaelämäkerrallisen romaanin, jossa kertojaminä epäonnistuu tässä autofiktiivisessä projektissaan ja menettää loputkin (itse)ymmärryksensä avaimet. Lukuvinkkejä otetaan vastaan.

Loppukaneetiksi Pablo Nerudan säkeet, jotka tulivat mieleen Antautumista lukiessa ja tätä blogitekstiä kirjoittaessa.
If we were not so single-minded
about keeping our lives moving,
and for once could do nothing,
perhaps a huge silence
might interrupt this sadness
of never understanding ourselves

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tosielämä on tarua ihmeempää

Christer Boucht: Onnea etsimässä. Punaisesta Karjalasta Kaukoitään. Kirjayhtymä 1973. 306 s. Stalinin lahja Karjalan suomensukuisille rakentajille (kuten monille muillekin) oli nääntymiskuolema jollain Siperian tai Keski-Aasian pakkotyömaalla ja nimetön joukkohauta, tai hyvällä tuurilla armeliaasti oitis kuula kalloon. Niin kävi isosedälleni ja niin oli vähällä käydä Christer Bouchtin teoksen Onnea etsimässä henkilöille. Suomalaisten kokemuksista Stalinin vainoissa on kirjoitettu jonkin verran kirjoja, vähän kuitenkin  amerikansuomalaisten näkökulmasta. Siksi en epäröinyt, kun tämä opus tuli vastaan Helsingin viimesyksyisillä kirjamessuilla. Teos kertoo Kanadan Vancouverista Petroskoihin muuttaneen Strengin pariskunnan tarinan. Myös Strengit saivat liikkeelle lama ja amerikansuomalaisten parissa levinnyt puna-aate. Kaikkiaan kuutisentuhatta suomalaista lähti Neuvostoliittoon sosialistisen unelman perässä.  Vaikka idealismi uudessa maassa karisi kaikilta siirtolaisilt

Elämä lyhyt, taide pitkä

"Välillä tuntuu jotenkin vaikealta elää", hän sanoi. "Niin." "Mutta kaikki on hyvin?"  " Kaikki on hyvin." Joel Haahtela: Mistä maailmat alkavat. Otava 2017. Sain juuri päätökseen Joel Haahtelan uutuusromaanin Mistä maailmat alkavat . Ensin tekee mieli sanoa tämä:  Joel Haahtela on suomalaisen nykykirjallisuuden suuri humanisti, ehkä suurin. Lukekaa Mistä maailmat alkavat niin tiedätte, mitä tarkoitan. Haahtela operoi tunnelmilla ja tunnemaailmoilla. Kerronta on hienosäikeistä, lyyristä ja äärimmilleen nyanssein viritettyä. Haahtelan tavassa kuvata ihmistä on hartautta. Hän kirjoittaa henkilöhahmoistaan aina kunnioittavasti. Heissä on hyvin harvoin mitään alhaista ja vietinomaista.  Haahtelan kirjallisessa imperiumissa ihminen on ennen kaikkea henkinen olento, enemmänkin. Ikään kuin kirjailija näkisi ihmisessä pyhyyttä, jonka tahtoo paljastaa. Onko tämä Haahtelan kirjailijuuden perimmäisin eetos? Haahtelan sympati

Haluan tarjota Haruki Murakamille oluen

  Kummallinen tunne, jossa syyllisyys ja voimakas kaipuu kietoituivat toisiinsa vaikeasti eroteltavalla tavalla. Ehkä se oli tunne, joka saattoi syntyä vain pimeässä salaisessa paikassa, jossa todellisuus ja epätodellinen sekoittuivat salakähmäisesti.  Hän koki merkillistä kaihoa tuota tunnetta kohtaan. Ihan mikä tahansa uni, mikä tahansa tunne kelpaisi. Jos näkisi vielä kerran vaikka unen, johon Shiro ilmestyisi, niin sekin kelpaisi. Hän nukahti lopulta, muttei nähnyt unia. Haruki Murakami: Värittömän miehen vaellusvuodet.  Tammi 2014. 330 sivua. Lempikirjailijan uuteen teokseen tarttuminen jännittää aina. Haruki Murakamin teosta Värittömän miehen vaellusvuodet olen odottanut yli vuoden. Ensimmäinen syy: Haruki Murakami on japanilaisen kirjallisuuden ykkösnimi. Toinen syy: tarinassa matkataan Suomeen.  Kolmas: kyseessä on Murakamin ensimmäinen teos, joka on käännetty suoraan japanista suomeksi. Paljastan heti. Värittömän miehen vaellusvuodet ei ollut täyskymppi, mutta